Varukorg

FRÅGOR OCH SVAR

Här svarar vi på frågor om vår butik. Saknar du någon fråga så kan du maila oss via vårt kontaktformulär här Klicka för att kontakta kundtjänst.

ÅNGERRÄTT

HUR SKICKAR JAG TILLBAKA MINA VAROR?

Det går alldeles utmärkt att utnyttja din ångerrätt.

  • Returinstruktioner:
    • Vi föredrar att du mailar vår kundservice på info@roligaprylar.se angående ditt returärende. Ange vad som ska returneras och ditt ordernummer.
    • Du kan skicka tillbaka produkten/produkterna till nedanstående adress. 
    • Du kan också – om du önskar – be kundservicepersonalen att de skickar en retursedel till dig via mail eller per post. På dessa returer har vi ett fast pris på 59 kr och denna summa kommer att kvarstå i din betalning då returen inkommer.
    Purefun Commerce AB Roliga Prylar Returer Mossvägen 10314 41 Torup

  • Vi accepterar endast returer som skickas med någon av Postens tjänster (returer som skickas med DHL, Schenker, UPS m.fl. kommer ej behandlas). Vi rekommenderar  Postens tjänst Skicka DirektTänk på att emballera produkterna väl eftersom det krävs att de är i väsentligen oförändrat skick när de når oss för att ångerrätten ska gälla. Detta gäller även eventuell förpackning. Glöm inte heller att bifoga en lapp med ditt ordernummer och anledningen till returen. Så fort din retur är mottagen och godkänd krediterar vi din faktura eller återbetalar summan till ditt kort eller bankkonto.
  • KAN JAG FÅ ÖPPET KÖP PÅ EN VARA?
    • Självklart, vi erbjuder 30 dagars öppet köp! 
  • FÅR JAG ÅNGRA MITT KÖP?
    • Självklart, enligt svensk lag har du 14 dagars ångerrätt vid distansköp. Godis gäller dock inte enligt distanshandelslagen.
    • Dock tycker vi det är lite snålt så vi ger dig istället 30 dagars öppet köp.
    • Du får returnera varan förutsatt att den är oanvänd och i obruten förpackning. Vi betalar tillbaka den fulla summan du betalade till oss. Du måste dock stå för returportot.
  • KAN MAN BYTA STORLEK PÅ EN PRODUKT?
    • Om du köpt ett klädesplagg som till exempel en t-shirt så kan det ibland vara svårt att välja rätt storlek.
    • Om du mailar oss med ditt ordernummer så skickar vi ut instruktioner för hur du returnerar varan till oss. Sedan så krediterar vi varan vid mottagen och godkänt retur. En ny beställning kan läggas på rätt storlek när så önskas.

REKLAMATION

  • MIN PRODUKT GICK SÖNDER ELLER VAR INTE SOM UTLOVAT. VAD SKA JAG GÖRA?
    • Maila oss och beskriv vad som hänt så löser vi det. Skicka dock inte tillbaka en produkt utan att först ha kontaktat oss och fått din retur godkänd.

MARKNADSFÖRING & SPONSRING

  • KAN NI SPONSRA MIN BLOGG ELLER TÄVLING?
    • Det kanske vi kan! Fyll i formuläret så återkommer vi om det är intressant.
  • VILL NI ANNONSERA PÅ VÅR HEMSIDA, TV-KANAL ELLER TIDNING?
    • Bara om det är en bra deal! Fyll i formuläret så återkommer vi om det är intressant.

PRODUKTER

  • JAG HAR LITE FRÅGOR OM EN PRODUKT. VAD SKA JAG GÖRA?
    • Mycket information finns ofta redan på en produkts sida. Gå till produktens sida och läs gärna texten som finns under köpinformationen.
    • Här finns även ofta kommentarer och frågor från andra kunder som ställt frågor som vi redan svarat på. Ibland kan en fråga redan vara besvarad av vår kundtjänst och då kan du se den på produktens sida under rubriken kommentarer.
    • Om du inte hittar informationen på produktens sida kan du alltid maila oss. Vi svarar alltid snabbt, men under högsäsong och större kampanjer kan det ta lite extra tid att få svar.
  • FINNS VARAN I LAGER?
    • Alla varor som går att beställa på vår sida finns i lager.
    • Finns varan inte i lager står detta uttryckligen och den går då ej att beställa.
  • KAN NI KONTAKTA MIG NÄR VARAN KOMMER IN I LAGER?
    • Javisst, inga problem!
    • Om produkten är slut i lager finns det ett litet formulär på produktens sida där du kan skriva in ditt namn och din e-post.
    • Så fort vi får den i lager skickas sedan ett mail till dig.
  • KAN NI TA IN EN PRODUKT ÅT MIG?
    • Vi lyssnar alltid på våra kunders åsikter och önskemål.
    • Många av våra produkter har vi tagit in just efter att en kund tipsat oss, så tveka inte om du har en idé! Sänd ett mail till purchase1@alphageek.com med din förfrågan!
  • JAG TILLVERKAR ELLER DISTRIBUERAR EN JÄTTEROLIG PRODUKT. VILL NI KÖPA IN DEN?
    • Det är inte omöjligt! Har du en vara du vill presentera för oss ber vi dig att maila till: purchase1@alphageek.com. Skicka oss uppgifter om komplett prisinformation och allt annat som du tycker vi behöver veta, så hör vi av oss. Tänk dock på att vi bara vill köpa in produkter som är roliga och unika. 
    • Här är en bra checklista på saker vi vill veta när du mailar: 
      • Beskriv produkten med bilder och text. Vad gör den bra?
      • Är produkten rolig? Annars kan vi inte sälja den.
      • Har du bifogat prisinformation om produkten
  • VARAN ÄR INTE I LAGER – NÄR FÅR NI IN DEN?
    • I de fall vi har en beställning hos en leverantör på en produkt så står det alltid på varan som är slut.
      • Exempelvis kan det stå: ”Slut i lager, Vi beräknar inleverans runt 2012-04-16 baserat på att snittleveranstiden från denna leverantör är 12 dagar. Produkten beställdes från leverantör 2012-04-04.”
    • Om det inte finns någon sådan information på produkten betyder det att vi inte lyckats beställa om den eller att leverantören inte kan garantera när den kommer in i lager igen.
    • Ofta kan vi inte svara på frågor om leveranstid i dessa fall så det enklaste man kan göra är att anmäla ditt intresse på produktens sida så får du e-post så snart den är i lager igen.
  • ÄR ERA PRYLAR ORIGINAL?
    • Självklart, vi säljer bara licensierade originalprylar som kommer direkt från varumärkesinnehavarna.
    • När du köper Nintendo, Pac Man och allt annat härligt av oss kan du vara säker på att det är original och äkta.
  • KAN NI SÄNKA PRISET PÅ EN PRODUKT JAG VILL KÖPA?
    • Tyvärr inte, vi jobbar som standard med låga marginaler och priserna sätts för att vara konkurrenskraftiga men ändå ha en vinstmarginal så att vi kan betala löner till våra anställda.
    • Om man köper stora antal av en produkt är det däremot möjligt att få ett bättre pris. Ordrar bör då ligga på minst 10.000 exklusive moms per produkt.
  • KAN JAG FÅ KONTAKTUPPGIFTER TILL ER LEVERANTÖR ELLER TILLVERKARE AV EN PRODUKT?
    • Ibland vill man inte använda en mellanhand som oss för att köpa in stora volymer av en produkt och det har vi all förståelse för.
    • Dock lägger vi extremt mycket tid på att hitta leverantörer och roliga produkter och vara först med dem i Sverige och ofta även i Norden.
    • Om du vill ha kontaktuppgifter till en av våra leverantörer så säger vi i princip alltid nej. Anledningen är inte att vi är elaka eller hemliga utan att det är väldigt enkelt att hitta våra tillverkare och leverantörer om man bara lägger lite tid på det. Så se det mer som vårt sätt att hjälpa dig att bli bättre på inköp och ”sourcing”.
      • Här är en snabb guide hur du hittar leverantören eller tillverkaren av en specifik produkt.
        • 1. Det enklaste är att kolla på produktbilden och se om du kan se tillverkaren på bilden.
        • 2. Näst enklast (men dyrare) är att köpa ett exemplar av produkten och läsa på kartongen vem som tillverkar den.
        • 3. Du kan även göra en bild- eller textsökning på google på det engelska eller svenska namnet för att försöka lista ut leverantören det hållet. Det funkar ofta mycket bra!
        • 4. Du kan besöka de stora prylmässorna i världen. HKTDC i Hong Kong, Formex i Stockholm, New York Gift Fair, Leksaksmässan i Nuremberg och så vidare.
    • Lycka till!

FÖRETAGSOFFERT & VOLYMKÖP

  • KAN JAG FÅ BLI ÅTERFÖRSÄLJARE ÅT ER?
    • Javisst, vi är även distributör av de produkter som säljer bäst hos oss. Du hittar vår webbshop för återförsäljare på b2b.alphageek.com
    • Notera att inte alla våra produkter finns på b2b.alphageek.se, vill du köpa andra produkter i större volym kan du maila oss för att få en offert. Produkterna är dolda, så maila oss för inlogg.
  • KAN JAG FÅ MÄNGDRABATT?
    • Vill du köpa många enheter av en produkt till ditt företag eller till dina anställda som giveaways eller julklappar?
    • Självklart löser vi det. Kontakta oss med följande information:
      • Vilken eller vilka produkter du vill köpa.
      • Hur många av varje du vill köpa.
      • När du behöver ha produkterna senast.
    • Så återkommer vi inom någon timme med en offert.
  • KAN NI SKICKA ETT PROVEXEMPLAR PÅ EN PRODUKT?
    • Tyvärr har vi inte möjlighet att göra detta.
    • Däremot går det bra att beställa produkten via vår hemsida, lägger ni sedan en större order så bjuder vi på kostnaden för provexemplaret på den slutliga fakturan.

LEVERANS OCH FRAKT

  • JAG HAR INTE FÅTT MIN ORDER ÄN. VAD HAR HÄNT? Oftast tar det ca 2-5 dagar innan du får ditt paket, beroende på var du bor i landet. Bor du i vissa delar av Norrland eller på Gotland kan det ta någon dag extra. Vid högsäsong och större kampanjer kan leveranstiden vara något längre.
  • HITTA DITT KOLLINUMMER?
    • Våra varor skickas med PostNord eller Schenker och efter att en order lämnar vårt lager ska du alltid få ett e-post eller ett SMS med kollinummer och information om hur du kan spåra din försändelse.
    • Har du inte fått detta kan du klicka på länken som du fick när du först lade din order hos oss. Detta har rubriken ”Tack för din order”. När du klickar på länken orderstatus kommer du till en sida där ditt aktuella kollinummer finns angivet och också en status på din order just nu. Bara klicka på kollinumret så kommer du direkt till PostNords paketsökning.
  • HAR DU EJ FÅTT SMS-AVI? Om mobilnummer fattas i din order så skickas aviseringen via vanligt brev till din brevlåda. Observera att avin som kommer i din brevlåda är en liten lapp i storlek med en tredjedels a4-sida. Har du av misstag slängt avin så skickas en påminnelse-avi ut efter cirka 7 dagar.
  • HAR DU ANGETT RÄTT ADRESS?
    • PostNord delar bara ut brev och varubrev till din folkbokförda adress. Har du precis flyttat och ej hunnit adressändra eller alternativt precis adressändrat så kan det vara så att PostNord ej delar ut ditt brev eller avi.
    • För att vara säker på att du får din försändelse i tid om du precis flyttat kan du exempelvis ange en C/O-adress om du bor hos någon annan.
    • Försäkra dig även om att adressändring är gjord och att ditt namn står på brevlådan/dörren/porten.
    • Löser inte detta dina problem – maila oss och vi hjälper dig!
  • HUR LÅNG ÄR LEVERANSTIDEN?
  • VAD KOSTAR FRAKTEN? Frakten kostar alltid 49 kr, som det billigaste alternativet, hos oss oavsett vad du köper.
  • JAG MÅSTE HA VARAN INNAN ETT VISST DATUM. GÅR DET ATT LÖSA?
    • Vi levererar oftast inom 2-5 arbetsdagar, men om du känner dig osäker och vill veta om vi kommer att kunna leverera innan ett visst datum, kan du maila oss så ger vi dig besked.
    • För att få din vara så snabbt som möjligt ska du alltid ange ditt mobilnummer så att vi kan SMS-avisera dig. På det sättet sparar du en dags leveranstid eftersom att brevavisering alltid tar en extra dag.
    • Det är även en bra idé att följa ditt paket eller brev via vår kollisökning som du får via e-post eller SMS efter att du lagt din order. Då kan du se om försändelsen rör sig enligt plan och även exakt när den når din ort och ditt utlämningsställe.
    • När den gör det är det bara att gå dit och visa kollinummer och i vissa fall legitimation, så får du ut paketet.
  • KAN MAN HÄMTA VARAN HOS ER OCH SLIPPA FRAKTEN? Nej, det kan vi inte erbjuda.
  • HAR NI NÅGON FYSISK BUTIK?
    • Tyvärr inte, vi gillar e-handel och är inte så duktiga på att ha vanliga butiker, så vi har valt att bara syssla med det vi kan.
    • Det går alltså inte att köpa våra varor av oss i en vanlig butik, däremot säljs många av våra varor av vanliga butiker. Testa att googla lite så hittar du säkert en återförsäljare!
  • SKICKAR NI TILL ANDRA LÄNDER ÄN SVERIGE? Ja det gör vi! Vi skickar till både Danmark och Finland och Norge, men dessa har egna sidor. www.alphageek.fi för Finland. www.alphageek.dk för Danmark och www.alphageek.no för Norge.
  • KAN JAG SKICKA ORDERN TILL EN ANNAN ADRESS ÄN MIN EGEN?
    • Det beror helt på betalsätt. Om du väljer att betala med Klarna Konto eller Klarna Faktura kan vi bara skicka din order till den adress där du är folkbokförd. Det går tyvärr ej att göra undantag från detta då Klarna ej godkänner det.
    • Beställer du med direktbetalning eller kortbetalning kan du däremot i vår kassa ange leveransadressen du vill ha varorna till oavsett var du själv är bosatt.
  • KAN NI ORDNA PRESENTINSLAGNING AV MIN PRODUKT?
    • Tyvärr inte. Vi är ganska dåliga på att slå in paket snyggt. Eventuellt kan vi göra det med brunt kraftpapper, men det blir fult och mottagaren kommer bli ledsen när han eller hon får paketet.
    • Så det bästa är om du slår in paketet själv och gör det ordentligt. Däremot säljer vi roliga omslagspapper, så de får du gärna köpa här.

BETALNING

  • HUR KAN MAN BETALA?
    • Du kan välja att betala med:
      • Kortbetalning (Visa och Mastercard)
      • Faktura via Klarna
      • Klarna Konto (delbetalning)
      • Direktbetalning till bank (SEB, Nordea, Swedbank och Handelsbanken)
    • För mer information om betalsätten kan du lägga en vara i kundkorgen och gå till kassan. Då ser du även eventuella avgifter för ett betalsätt.
  • KAN JAG BESTÄLLA MOT POSTFÖRSKOTT?
    • Tyvärr går detta inte. När vi erbjöd denna tjänst blev det många outlösta paket och även väldigt höga avgifter för kunden vilket vi tyckte var dåligt.
    • Ett bättre betalsätt är Klarna faktura eftersom att du då får dina produkter innan du betalar och om du inte är nöjd så har du inte betalat för varorna. Testa gärna det istället!
  • JAG HAR INTE FÅTT NÅGON FAKTURA.
    • Om du betalat med Klarna Faktura så skickar vi alltid din faktura till mailen du angav.
    • Om du ej hittar den där, så kan du maila oss så skickar vi ut en ny till dig – inga problem!
  • MIN RABATTKOD FUNGERAR EJ.
    • En rabattkod du hittat på nätet.
      • Om du har en rabattkod som du hittat någonstans på nätet är det möjligt att den är gammal och inte längre giltig. När det gäller fri frakt och liknande erbjuder vi nästan aldrig detta och det är ej heller något vi kan lösa. Fungerar en rabattkod inte så innebär det att denna kod inte längre är aktuell.
    • En rabattkod du fått av oss.
      • Antagligen har något tekniskt gått fel. Maila oss så löser vi det!
  • ÄR DET SÄKERT ATT HANDLA AV ER?
    • Alla våra betaltjänster är certifierade och krypterade och de garanterar att dina kort- och personuppgifter aldrig sprids vidare.
    • Är du osäker kan du alltid välja att handla med faktura, då betalar du först när du fått varorna och är nöjd med köpet och inte i förskott.
    • Vi är dock certifierade av Trygg E-handel och följer deras regelverk och Konsumentverkets rekommendationer samt vid tvist i ARN följer vi deras beslut. Vi har alltid som mål att leverera nätets bästa kundservice och vi är en av Sveriges 10 högst rankade butiker på Prisjakt gällande kundbetyg med ett snitt på över 9,70 av 10.

ÖVRIGA FRÅGOR

  • SÄLJER NI PRESENTKORT? Nej! Tyvärr kan vi inte erbjuda denna tjänst just nu, men vi arbetar på att få denna funktion att fungera.
  • FÅR JAG ANVÄNDA ERA PRODUKTBILDER PÅ MIN BLOGG ELLER I ETT REPORTAGE?
    • Självklart får du det. Ange dock alltid oss som källa när du använder våra bilder.
    • Behöver du bilder med högre upplösning för tryckt material, så ordnar vi det inom 24 timmar. Bara maila oss med en lista på produkterna som är aktuella.
  • VEM STÅR BAKOM ROLIGAPRYLAR.SE? Bakom butiken står bolaget Roliga Prylar Sweden AB. Kontoret finns i Stockholm och lagret finns i Morgongåva.
  • ER BUTIK ÄR JÄTTESNYGG. VEM HAR UTVECKLAT DEN?Vårt butikssystem är utvecklat av oss själva och går i dagsläget ej att hyra eller köpa tyvärr.
  • HUR AVPRENUMERERAR MAN PÅ ERT NYHETSBREV? Det är lätt! I det senaste nyhetsbrevet du fått scrollar du längst ner till slutet av brevet och klickar på ”Unsubscribe” så får du inga fler nyhetsbrev från oss.
  • JAG FICK INGET BEKRÄFTELSEMAIL EFTER MIN ORDER?
    • Detta kan bero på flera anledningar, här är de vanligaste:
      • Du angav fel e-postadress vid beställning (maila oss så fixar vi)
      • Ditt e-postprogram har markerat vårt bekräftelsemail som skräppost (kolla i din skräppostkorg och avmarkera som skräppost).
      • Något gick fel helt enkelt (maila oss!)
  • KAN JAG FÅ JOBBA HOS ER?
    • Kul att du frågar, det tar vi som en komplimang!
    • Tyvärr söker vi inte personal just nu men vi tar alltid emot CV och ansökningar. Men kravet är att du gillar nördiga saker såsom tv-spel, film och 80-talsprylar.
  • VAD ÄR MENINGEN MED LIVET? 42
Roliga Prylar

Klassiska svenska butiken som levererat prylar på nätet med snabb leverans till många nöjda kunder sedan 2007.

⭐⭐⭐⭐⭐
Allt gick snabbt och smidigt! Kommer rekommendera denna sida till folk jag känner.
Johan
⭐⭐⭐⭐⭐
Blev lite fel med ordern men det löste ni utmärkt, inget krångel här inte!
Charlotte
⭐⭐⭐⭐⭐
Snabba att svara på frågor. Snabb leverans! Fick mina varor dagen efter.
Rebecca