Tillbaka

KÖPVILLKOR

Priser i ursprungsvalutan svenska kronor (SEK) inklusive moms är de gällande. Avvikelse från villkoren är giltiga endast om båda parter har signerat särskilt avtal som reglerar detta.

PRODUKTER

Alla produkter som säljs i butiken kan användas i Sverige och ska följa svensk lagstiftning. Priser anges inklusive moms. För att se fraktpriset gå till kassan eller kontrollera fraktkostnaden i sidhuvudet.

Alla produkter levereras med svensk manual om produktens art kräver detta. Om manual ingår på annat språk än svenska anges detta på produktnivå.

TILLÄMPLIGHET

Dessa köpevillkor är tillämpliga därest svensk eller annan tillämplig lag ej föreskriver villkor som är i konflikt med dessa. För privatkonsumenter gäller konsumentköplagen samt Distansavtalslagen som även innefattar skydd för Adlibris Aktiebolag (Roligaprylar.se).

Mer information härom finns på Konsumentverkets hemsida, http://www.kov.se/.

BESTÄLLNING

För det fall beställaren är under 18 år så måste målsmans tillstånd inhämtas före köpet genomförs. Beställning som görs i annan persons namn utan dennes medgivande, eller på annat sätt som medför att Adlibris Aktiebolag (Roligaprylar.se) lider ekonomisk skada, polisanmäls. Säljföretaget friskriver sig för tryckfel, fel i information, samt fel i specifikation, på samtliga i Adlibris Aktiebolag (Roligaprylar.se) sortiment förekommande produkter och tjänster. All bildinformation skall ses som illustrationer och kan ej heller garanteras återge exakt utseende och beskaffenhet.

KORTBETALNING MED KLARNA

Moms ingår i alla priser, men fraktkostnad tillkommer i förekommande fall. Vi använder Klarnas betalsystem KCO vilket möjliggör betalning med Visa, MasterCard och Diners.

Vid försäljning via konto-/kreditkort börjar villkoren gälla så snart korttransaktionen har godkänts. Ingen extra avgift utgår för kortbetalning.

Vid försenad betalning debiteras dröjsmålsränta med 2% per månad från förfallodagen. Adlibris Aktiebolag (Roligaprylar.se) reserverar sig för eventuella prisändringar, felaktiga priser och slutförsäljning. Därest dylikt är uppenbart felaktigt, kan detta tvinga Säljföretaget att häva köpet och återbetala eventuellt inbetalat belopp på bästa sätt. Detta kan utföras när som helst under affärens gång då felaktighet upptäcks. Orsaken till fel skall tydligt redovisas till kunden i samband med köpets hävande.

DIREKTBETALNING TILL BANK MED KLARNA

Betalning sker enkelt och säkert med Klarna. Välj direktbetalning efter att du lagt din order och du kan välja att betala med Swedbank, Handelsbanken, SEB och Nordea.

KAMPANJ MED KLARNA

För närvarande finns ingen kampanj med Klarna förutom vanliga delbetalningen och fakturabetalning.

Allmänna villkor hittar du här

VILLKOR FÖR DELBETALNING MED KLARNA KONTO

Betalsättet för dig som själv vill välja hur mycket du betalar varje månad. Men Klarna konto är mer än så. Förutom att du alltid får hem dina varor innan du betalar, samlar du alla dina köp på ett konto. Det betyder en enda faktura, oavsett antalet köp.

  • Få alltid varan innan du betalar
  • Betala från 50 kr/mån eller 1/24 av totalbeloppet
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Alla dina köp samlas på ett konto och på en faktura
  • Handla nu - betala i slutet av nästkommande månad
  • En aviavgift om 29 kr, oavsett antalet köp
  • Du kan när som helst betala hela beloppet på en gång

0 kr i uppläggningsavgift. För Klarna konto gäller årsräntan på 19,5%, effektiv ränta från 26,99% vid köp om 10 000 kr. (Psst. Du vet väl att räntan är avdragsgill.)

FAKTURAORDER

När du lagt din order läggs den i kö för packning. Detta sker normalt inom 1-2 arbetsdagar. Majoriteten av våra ordrar skickas samma dag som de läggs i systemet, men leveranstiden kan utökas vid hög belastning och högsäsong. När vi sedan skickar din order skickas en faktura ut till din e-postadress. Notera att alla våra fakturor säljs till Klarna AB.Villkoren för fakturan är:

Betalningsvillkor 14 dagar. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift med [det belopp som är tillåtet enligt lag f.n. 50 kr] samt dröjsmålsränta med 8 % + referensräntan. Genom att beställa mot faktura godkänner du att Klarna AB sänder dig information och marknadsföring avseende tjänsten ”fakturera mig!”

FRAKTPRISER

För att se fraktpriset för en produkt lägger du den i kundvagnen och går till kassan. Frakten är beroende av vikt och typ av produkt du beställer. Vi skickar din leverans med Posten eller Schenker

LEVERANS OCH AVBESTÄLLNING 

Din beställning behandlas inom kort under helgfria vardagar, för leverans inom 2-4 arbetsdagar beroende på vart du bor i landet. Adlibris Aktiebolag använder Postnord och Schenker för leverering av paket. I samband med att din order skickas från Adlibris Aktiebolag skickas ett mail eller sms till angiven mailadress / telefonnummer. Paketet bör nå dig inom 4 arbetsdagar.

Om du mot förmodan inte har erhållit din leverans inom 4 arbetsdagar ber vi dig att kontakta kundtjänst.
Leveranstiden kan utökas vid hög belastning och högsäsong.

FÖRSENINGAR

Vi gör vårt bästa för att leverera så fort som möjligt, men ibland kan förseningar uppstå. Vi garanterar därför inte leverans till en viss dag och reserverar oss alltid för förseningar. Vi reserverar rätten att avboka din order om det framkommer problematik med leveranser till oss eller problem med betalningen. Vid oförväntade tillfällen (Force Majeure) som krig, naturkatastrof, strejk, brand eller utebliven leverans från vår underleverantör ansvarar Adlibris inte för förseningarna. 

ÄGANDESRÄTTFÖRBEHÅLL

Alla varor förblir Adlibris Aktiebolag (Roligaprylar.se) egendom tills dess full betalning erlagts.

ANSVAR FÖR LEVERANSFEL


Adlibris Aktiebolag ansvarar för varor som skadas eller kommer bort under leverans till dig. Reklamation av transportskador ska göras inom skälig tid. Vid mottagande av paketet är det därför viktigt att kontrollera att paktet inte är skadat. Om en försändelse blivit transportskadad eller kommit bort ber vi dig att kontakt vår kundtjänst. Tänk på att behålla allt emballage och produktens förpackning vid en transportskada.

KUNDENS RÄTTIGHETER VID FÖRSENING

I de fall RoligaPrylar.se ej kan leverera vara inom angiven leveranstid har kunden rätt att häva sin beställning.

REKLAMATION

Det är lämpligt att kunden ankomstkontrollerar leverans för att verifiera att denna är riktig och felfri. Vid reklamation skall kund kontakta Adlibris Aktiebolag (Roligaprylar.se) reklamationsavdelningvia e-post info@roligaprylar.se uppge order-id samt orsak till reklamationen.

Defekta produkter som returernas till Adlibris Aktiebolag (Roligaprylar.se) bör behandlas som om de vore felfria. Det är vid alla typer av returer ytterst viktigt att produkten förpackas på ett sådant sätt att den ej riskerar att skadas. För privatkonsument gäller konsumentköplagen, vilket innebär att kunden har rätt att få frakten betald vid ett giltigt reklamationsärende. Hos Adlibris Aktiebolag (Roligaprylar.se) har privatkonsument rätt att få en förbetald paketlapp sig tillsänd. I de fall reklamationsärendet ej är giltigt och kund har fått en förbetald paketlapp tillsänd sig, debiteras fraktkostnad tur och retur.

Reklamation till Adlibris ska göras inom skälig tid efter det att felet upptäckts, dock senast inom 3 år. Adlibris förbehåller sig rätten att i första hand reparera felet i andra hand skicka en ny identisk vara och i sista hand återköpa varan.
 

RoligaPrylar.se står alltid för returfrakt när det gäller skadat eller felaktigt gods.

ÅNGERRÄTT

Som konsument har du alltid 14 dagars ångerrätt (från dagen du mottagit produkten) enligt Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Som kund har du rätt att prova och undersöka de varor du beställt hemma för att säkerställa att de motsvarar dina förväntningar. Returnerar du en oanvänd produkt med tillhörande etiketter och förpackning inom 14 dagar återbetalas hela beloppet, eller genomförs ett byte om så önskas. Om produktens kvalitet har påverkats till följd av att du som kund har hanterat den mer än vad som är nödvändigt för att undersöka dess egenskaper eller funktioner, kommer avdrag på återbetalningen motsvarande varans värdeminskning att göras.

Vill du som kund åberopa din ångerrätt skall du meddela oss detta inom 14 dagar från det du mottagit produkten. Detta kan göras genom att maila oss på: info@roligaprylar.se. Efter att du utövat din ångerrätt ska du utan dröjsmål och senast inom 14 dagar skicka tillbaka produkten till oss på Adlibris Aktiebolag. 

Kundservice skickar dig efter du kontaktat oss en retursedel via mejl eller per post. Vid användandet av ångerrätten betalar du alltid returfrakten själv. En retursedel kostar 59 kr. Väljer du istället att sända din vara åter på egen hand, vill vi ändå att du kontaktar oss och efter detta skickar varan till nedanstående adress:

 

Roliga Prylar Returer, Godsmottagning A

Adlibrisvägen 1

744 51 Morgongåva

Återbetalningen sker alltid genom det betalningsalternativ du använde vid köpet av varan.

Om en vara är transportskadad skall Adlibris Aktiebolag (Roligaprylar.se) kontaktas inom skälig tid för information om ersättning.

ÅTERBETALNING AV ORDERSUMMA

Vid ångerrätt eller reklamation där kund ej begär ny vara ska RoligaPrylar.se återbetala ordersumman eller makulera fakturan inom 30 dagar från det datum som den returnerade varan mottagits.

GARANTI

Alla garantier på produkter lämnas av våra leverantörer och tillverkare. Självklart följer vi konsumentköplagen och reklamationer inom 6 månader från inköpsdatum behandlas enligt denna. I vissa fall lämnar tillverkarna utökad garanti men detta varierar mellan de olika produkterna och anges på produktnivå. Har du problem med din vara kan du kontakta oss så ska vi göra vårt bästa för att hjälpa dig trots att det gått mer än 6 månader från inköpsdatum. Alla eventuella garantier gäller i Sverige.

OUTLÖST FÖRSÄNDELSE

För försändelse som ej löses ut varpå paketet går i retur till Adlibris Aktiebolag (Roligaprylar.se), debiteras en avgift om 149 kr ink moms för att täcka Adlibris Aktiebolag (Roligaprylar.se) kostnader för transport och administration.

TRANSPORTSKADAT GODS

Om en vara från Adlibris Aktiebolag (Roligaprylar.se) skadas i transport, oavsett om skadan är väl synlig eller dold, skall detta anmälas omgående till speditören (vanligtvis, Posten 020-23 22 21) dock senast inom 7 dagar.

FORCE MAJEURE

Händelse såsom krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighets beslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter samt därmed jämförbar händelse utanför Adlibris Aktiebolag (Roligaprylar.se) kontroll, vilken ej skäligen kunnat förutses, skall hänföras till force majeure, vilket innebär att Adlibris Aktiebolag (Roligaprylar.se) befrias från sina förpliktelser att fullgöra ingångna avtal.

HANTERING AV PERSONUPPGIFTER 

Introduktion

Detta är den centrala personuppgiftspolicyn för Adlibrisgruppen och för de tjänster som tillhandahålls genom Adlibrisgruppens webbsiter, tjänster och applikationer (våra ”Tjänster”) av Adlibris AB, med organisationsnummer 556261-3512, inklusive våra dotterbolag och varumärken (”Adlibris” ”Discshop”,”Kökets Favoriter’, ”Odla”, Makujakauppa”, ”Bamba”, ”Roliga Prylar”, ”Alphageek”, ”Type & Tell”, ”Bondeco”, ”Yayday”, ”Adlibris GO”, ”Letto”, ”vi”, eller ”oss”). De verksamheter som ingår i Adlibrisgruppen framgår under fliken Våra bolag på Adlibrisgruppen.com samt listas nedan:

Adlibris AB (koncernmoder) 556261-3512
Adlibris Oy 0195663-7
Adlibris AS 990 335 214
Makujakauppa Oy 2840501-8
Adlibris Kök AB 559017-7589
Bamba AB 556801-7635
Odlanu I Sverige AB 556725-9493
Discshop Svenska Näthandel AB 556604-9952
Discshop Alandia AB 1932506-7

Vi använder information som vi samlar in om våra kunder och användare för fyra huvudsakliga skäl:
• för att bedriva vår verksamhet och tillhandahålla (inklusive förbättra och anpassa) de tjänster och produkter vi erbjuder,
• för att tillhandahålla personligt anpassade tjänster unikt anpassade för individuella användare,
• för att skicka kommunikation, inklusive kampanjer till våra användare, samt
• för att marknadsföra tjänster och visa reklam, i våra egna tjänster och webbsiter som stöds av reklam.

Av dessa skäl kombinerar vi data som vi samlar in för att ge dig en smidigare, mer konsekvent och personligt anpassad upplevelse.

Det kan finnas kompletterande personuppgiftspolicier som gäller för vissa av de Tjänster vi erbjuder. Vänligen läs dessa när du hos Adlibrisgruppens bolag tecknar en prenumeration, anmäler dig till ett event, väljer att delta i tävlingar, laddar ner en app, köper en produkt eller tjänst eller registrerar ett konto. För Adlibrisgruppens företag utanför Sverige gäller de villkor som anvisas i det aktuella landet.

Samtliga bolag inom Adlibrisgruppen ingår i Bonnierkoncernen. Vissa bolag inom Bonnierkoncernen delar vissa administrativa system samt bedriver kundsupport och kvalitetssäkrad analys av data. Av den anledningen delar vi vissa personuppgifter med varandra inom ramen för ett koncerngemensamt samarbete. Bonnier News AB administrerar och förvaltar den gemensamma databasen, och är personuppgiftsansvarig för den koncerngemensamma personuppgiftsbehandlingen tillsammans med det Bonnierbolag där du är kund eller vars Tjänster du använder. Behandlingen av personuppgifter inom ramen för Bonnierkoncernens samarbete sker i enlighet med den gemensamma dataskyddspolicyn som du finner här.

Läs gärna vidare om hur vi använder personuppgifter, hur det påverkar din integritet och om hur du tillvaratar dina rättigheter genom att klicka vidare på länkarna till de olika avsnitten här nedan.

Innehåll

Personuppgifter vi samlar in

Hur vi använder personuppgifter

Anledningar till att vi delar dina personuppgifter

Hur du kommer åt och kontrollerar dina personuppgifter

Dina individuella rättigheter

Säkerhet för dina personuppgifter

Var vi sparar och behandlar personuppgifter

Vårt bevarande av personuppgifter

Ändringar i denna personuppgiftspolicy

Kontakta oss

Ändringshistorik

Personuppgifter vi samlar in

Vi samlar in uppgifter för att våra Tjänster ska fungera effektivt och ge dig bästa möjliga upplevelse. Vissa av dessa uppgifter tillhandahåller du direkt, exempelvis när du skapar ett konto hos våra e-handlare eller i en applikation, administrerar ditt användarkonto för en Tjänst, köper en produkt i våra butiker, anmäler dig till ett evenemang, laddar ned en app och registrerar dig som användare, registrerar dig för ett nyhetsbrev, eller kontaktar oss för support. Vi får en del av informationen genom att registrera hur du interagerar med våra Tjänster och produkter, exempelvis genom användning av teknik som cookies på våra siter och mottagning av användningsdata från programvara som körs på din enhet.

Vi kan även hämta uppgifter från tredje part. Sådana tredje partskällor kan variera över tid men har tidigare inkluderat:

• Datamäklare som vi köper demografiska data av, för att komplettera information som vi samlar in.
• Sociala nätverk, när du ger en Bonnier-produkt åtkomst till dina uppgifter i ett eller flera nätverk.
• Partners som vi samarbetar med för att erbjuda tjänster eller delta i gemensam marknadsföringsverksamhet.
• Offentligt tillgängliga källor, till exempel öppna myndighetsdatabaser eller andra data som är tillgängliga för allmänheten.

Om du väljer att inte ange uppgifter som är nödvändiga för att få tillgång till en produkt, tjänst eller funktion, finns det risk att du inte kommer att kunna använda den specifika produkten eller funktionen.

De uppgifter vi samlar in beror på sammanhanget, dina val, inklusive dina integritetsinställningar, och de produkter och funktioner du använder. Den data vi samlar in kan innefatta följande:

● Namn och kontaktuppgifter. Vi samlar in ditt för- och efternamn, e-postadress, postadress, telefonnummer, leveransuppgifter och andra liknande kontaktuppgifter.

● Autentiseringsuppgifter. Vi samlar in lösenord, lösenordstips, personnummer och annan liknande säkerhetsinformation som används för autentisering och kontoåtkomst.

● Demografiska data. Vi samlar in uppgifter om dig, till exempel ålder, kön, land och språkinställning.

● Betalningsdata. Vi samlar in nödvändiga uppgifter för att kunna behandla din betalning vid eventuella köp, bland annat betalningsmedlets nummer (till exempel kreditkortsnummer) och associerad säkerhetskod.

● Köphistorik. Vi samlar in uppgifter om dina köp, summa, tid för köp och erbjudanden som du utnyttjar.

● Enhets- och användningsdata. Vi samlar in data om din enhet och hur du och din enhet interagerar med Det kan innefatta information om operativsystem, också IP-adress, enhets-id (till exempel IMEI-numret för telefoner), nationella inställningar och språkinställningar.

● Intressen och favoriter. Vi samlar in data om dina intressen och favoriter, till exempelfavoritprodukter som du lägger till i en varukorg. Utöver de som du uttryckligen tillhandahåller, kan även dina intressen och favoriter härledas eller anknytas från andra uppgifter som vi samlar in.

Vi samlar också in information som du tillhandahåller oss och innehållet i meddelanden som du skickar till oss, såsom feedback och recensioner du skriver, eller frågor och information du lämnar för kundsupport. När du kontaktar oss, t.ex. för kundsupport, telefonsamtal eller chattsessioner med våra representanter, kan samtalen övervakas och spelas in.
Notera att om du begär att vi inte ska kontakta dig genom e-post kommer vi att behålla en kopia av den e-postadressen i vår spärrlista för utskick för att se till att du inte får del av oönskade e-postutskick.

Hur vi använder personuppgifter

Vi använder information som vi samlar in om våra kunder och användare för fyra huvudsakliga skäl:

• för att bedriva vår verksamhet och tillhandahålla (inklusive förbättra och anpassa) de tjänster och produkter vi erbjuder,

• för att tillhandahålla personligt anpassade tjänster unikt anpassade för individuella användare, 

• för att skicka kommunikation, inklusive kampanjer till våra användare, samt

• för att marknadsföra tjänster och visa reklam, i våra egna tjänster och webbsiter som stöds av reklam.

Av dessa skäl kombinerar vi data som vi samlar in för att ge dig en smidigare, mer konsekvent och personligt anpassad upplevelse.

Tillhandahålla och förbättra våra produkter och tjänster. Vi använder uppgifter för att tillhandahålla och förbättra produkterna vi erbjuder och utföra nödvändiga affärsåtgärder. Detta innefattar att hantera produkterna, underhålla och förbättra produkternas prestanda, utveckla nya funktioner, bedriva forskning och tillhandahålla kundsupport. Exempel på sådan användning innefattar följande:

• Tillhandahålla produkter och tjänster. Vi använder uppgifter för att utföra dina köp med oss och för att förse dig med våra produkter

• Kundsupport. Vi använder uppgifter för att ge support

• Siteförbättring. Vi använder data för att förbättra siteupplevelsen m.m. Vi använder till exempel användarbeteende, sökfrågor och klick på våra webbsiter för att förbättra relevansen för sökresultat, användningsdata för att avgöra vilka nya funktioner som ska prioriteras, innehåll på siter och placering av relevant innehåll för dig på våra webbsiter.

• Säkerhet. Vi använder uppgifter för att till exempel skydda våra kunders säkerhet, för att upptäcka och förhindra bedrägeri och för att lösa tvister och verkställa våra avtal.

• Affärsverksamhet/Business Intelligence. Adlibrisgruppen använder uppgifter för att med stöd av vår koncerngemensamma analysfunktion vid Bonnier AB utveckla aggregerade analyser och Business Intelligence som gör det möjligt för oss att driva och skydda vår verksamhet samt att ta välgrundade beslut. Till exempel lagrar vi uppgifter som vi samlar in när en användare inte är inloggad (autentiserad) separat från kundspecifik kontoinformation som identifierar dig, som ditt namn, e-postadress eller telefonnummer. Vi använder huvudsakligen anonym data som inte består av personuppgifter vid analys av kundinsikt, produktutveckling, personalisering, trender, statistik och liknande syften. Att Bonnier AB koncernen håller en centralt koordinerad och kvalitetssäkrad analysförmåga säkerställer en korrekt och säker hantering av våra kunders personuppgifter för tillåtna syften, vilka beskrivs närmare i denna policy, samt på Bonnier AB:s gemensamma personuppgiftspolicy för analys, vilken du kan ta del av på https://www.bonnier.se/kunddata.

Personligt anpassade tjänster

Kommunikation. Vi använder data för att kommunicera med dig. Exempelvis kan vi kontakta dig per e-post, telefon, eller på andra sätt för att påminna dig om varor som finns kvar i din kundvagn, uppdatera dig kring ett supportärende, eller berätta om ett erbjudande som kan vara av intresse för dig. Läs mer om hur du hanterar dina kontaktuppgifter, e-postprenumerationer och kampanjmeddelanden hittar du i avsnittet Hur du kommer åt och kontrollerar dina personuppgifter i denna personuppgiftspolicy.

Marknadsföring och reklam. Vi använder data du uppger vid registrering av användarkonto, data vi samlar in när du genomför köp och använder våra Tjänster och webbsiter för att ge dig relevant marknadsföring och visa reklam som du kan ha intresse av när du besöker våra webbsiter och prenumererar på våra nyhetsbrev. Uppgifterna analyseras och grupperas, detta möjliggör att vi kan rikta intressebaserade nyhetsbrev etc. När du besöker våra webbsiter, kommer några av de cookies vi placerar på din dator vara annonseringscookies (sk. tredjepartscookies), så att vi kan förstå vilka typer av sidor el. produkter som du är intresserad av. Vi kan därefter visa rekommendationer om produkter eller annonser på vår eller andras webbplatser, som baseras på dessa uppfattade intressen. Till exempel om du visat ett särskilt intresse för garn, kan du komma att få intressebaserad reklam för garn och tillhörande tjänster och produkter.

Vi kan även dela anonym beteendedata om våra användare till våra annonsörer och partners, inklusive företag som sponsrar innehåll som märks med ”Sponsrat av”, ”Betalt innehåll/Betalt av” eller ”Innehåll från annonsörer/Från våra annonsörer”. Anonym data är information som inte går att koppla till en individ där vi har tagit bort alla referenser och kopplingar till våra användare. Detta betyder att när du besöker andra webbsiter kan du visas annonsering som baseras på ditt beteende på våra webbsiter. Beteendestyrd retargeting är en annan form av intressebaserad reklam som låter oss visa reklam för dig baserad på dina klickmönster på vår webbsite.

Anledningar till att vi delar dina personuppgifter

Det kan ibland vara nödvändigt för oss att dela din information med andra företag i vår koncern eller med företag som utför tjänster för vår räkning så att vi kan leverera de tjänster och produkter till dig som du beställt.

I de fall där vi delar information om dig med andra har vi sett till att dessa företag följer våra krav för dataskydd och de är inte tillåtna att använda personuppgifter de tar emot för något annat syfte.

Till exempel delar vi dina personuppgifter om det är nödvändigt för att slutföra en transaktion. Till exempel delar vi din betalningsinformation du uppger för ett köp med banker och andra institutioner som behandlar betalningstransaktioner eller levererar andra finansiella tjänster, samt för att förhindra bedrägeri och minska kreditkortsrisker.

Vi delar även information med företag som vi anlitat för att tillhandahålla kundservicesupport eller assistans med att skydda och säkra våra system och tjänster behöver tillgång till personuppgifter för att kunna tillhandahålla dessa tjänster. Vi kan också lämna ut personuppgifter som en del av en gemensam affär, exempelvis en sammanslagning eller försäljning av tillgångar. Slutligen kan vi komma att behöva lämna ut eller spara dina uppgifter när vi anser att det är nödvändigt för att:

  1. följa lagen eller rättslig process och ge ut information till polis och andra behöriga myndigheter,
  2. skydda våra kunder, exempelvis för att förhindra skräppost eller bedrägeriförsök, eller för att underlätta förhindrande av dödsfall eller allvarlig skada,
  3. hantera och upprätthålla säkerheten för våra produkter, däribland att förhindra eller stoppa en attack på våra system eller nätverk,
  4. skydda rättigheter eller egendom som tillhör Bonnier, inklusive verkställa de villkor som styr din användning av tjänsterna, men om vi får information om att någon använder våra tjänster för att handla med stulen immateriell eller fysisk egendom som tillhör Bonnier kommer vi inte att själva undersöka en kunds privata innehåll, utan vi kan då överlåta ärendet till en polismyndighet.

Observera att vissa av våra siter kan innehålla länkar till produkter från tredje part vars personuppgifts-policier skiljer sig från Bonnierkoncernen. Om du anger personuppgifter i någon av dessa produkter behandlas dina uppgifter enligt deras respektive personuppgiftspolicy. 

Hur du kommer åt och kontrollerar dina personuppgifter

Loggar du in på ditt konto kan du ändra lösenord och e-postadress. Önskar du begära ut en fullständig sammanställning av dina personuppgifter hos Adlibrisgruppen eller avsluta ditt konto hos något av Adlibrisgruppens bolag; se Kontaktuppgifter i slutet av denna policy.

Dina kommunikationsinställningar

Du kan välja huruvida du vill ta emot kampanjmeddelanden. Om du får reklammeddelanden via e-post eller SMS från oss och vill avanmäla dig kan du göra det genom att följa anvisningarna i meddelandet.

Dina reklaminställningar

I den utsträckning informationen som används för intressebaserad reklam även används för andra nödvändiga syften (bland annat tillhandahålla våra produkter, analyser och bedrägeridetektering) kommer inte insamlingen av sådana uppgifter att upphöra om du avanmäler dig från intressebaserad reklam.

För att stänga av intressebaserad reklam vid cookiehantering hänvisar vi till youronlinechoices.com.

Webbläsarbaserade kontroller

• Cookie-kontroller. Relevanta webbläsarbaserade cookiekontroller beskrivs i vår cookiespolicy. https://www.adlibris.com/se/kundtjanst/security
• Spårningsskydd. Vissa webbläsare har en funktion som kallas Spårningsskydd som blockerar innehåll från tredje part, bland annat cookies, från alla webbplatser som du lägger till i spårningsskyddets lista. Genom att begränsa anrop till dessa webbplatser, begränsar webbläsaren informationen som dessa tredje partssidor kan samla in om dig.

Dina individuella rättigheter

Adlibrisgruppen följer aktuella dataskyddslagar i Europeiska Unionen, som vid tillämplighet omfattar följande rättigheter:
• Om behandling av personuppgifter baseras på ditt samtycke, har du rätt att när som helst dra tillbaka ditt samtycke för framtida behandling av personuppgifter.
• Du har rätt att kostnadsfritt begära ett registerutdrag (enligt definitionen i lagstiftningen) samt åtkomst till kopia av dina personuppgifter, begära rättelse och, under vissa omständigheter, radering av dina personuppgifter.
• Du har rätt att motsätta dig bearbetning av dina personuppgifter.
• Du har rätt att begära att vi lämnar över dina personuppgifter till annan organisation som ansvarar för att behandla dina personuppgifter (personuppgiftsansvarig) i de fall där vår rätt att behandla dina personuppgifter grundar sig antingen på ditt samtycke eller fullgörande av ett avtal med dig.
• Du har rätt att framföra klagomål hos en dataskyddsmyndighet. Datainspektionen är den myndighet i Sverige som utövar tillsyn över hur vi som företag följer lagstiftningen.

När vi bearbetar dina personuppgifter gör vi det på behovsbasis, i syfte att driva vår verksamhet, uppfylla våra avtalsenliga och juridiska skyldigheter, skydda våra system och kunder eller uppfylla andra berättigade intressen enligt beskrivningarna i avsnitten ”HUR VI ANVÄNDER DINA PERSONUPPGIFTER” och ”ANLEDNINGAR TILL VARFÖR VI DELAR DINA PERSONUPPGIFTER” ovan, eller där det krävs, med ditt samtycke. När vi överför personuppgifter från det Europeiska Unionen och/eller Europeiska Ekonomiska Samarbetsområdet gör vi det baserat på ett antal juridiska mekanismer, enligt beskrivningen i avsnittet ”VAR VI SPARAR OCH BEHANDLAR PERSONUPPGIFTER” nedan.

Säkerhet för dina personuppgifter

Vi använder en rad säkerhetstekniker och säkerhetsmetoder för att skydda dina personuppgifter från oönskad åtkomst, användning och utlämnande. Till exempel lagras personuppgifter som du anger på datorsystem som har begränsad åtkomst och finns i skyddade lokaler. 

Var vi sparar och behandlar personuppgifter

Personuppgifter som samlas in av oss kan lagras och behandlas huvudsakligen i den region där du bor, i Sverige, eller i andra länder där vi, Adlibrisgruppen och Bonnier AB, dess samarbetspartner, dotterbolag eller leverantörer är verksamma. Lagringsplatserna väljs med avsikt att fungera effektivt, att förbättra prestanda och skapa redundans i syfte att skydda data om strömavbrott eller andra problem skulle inträffa. Vi vidtar åtgärder för att säkerställa att uppgifter som vi samlar in enligt denna personuppgiftspolicy behandlas enligt bestämmelserna i denna policy och enligt tillämplig lagstiftning där uppgifterna finns. 

Om vi skulle överföra dina personuppgifter till tredje land, d.v.s. land utanför EU/EES kommer vi att ingå avtal och vidta andra åtgärder i enlighet med tillämpliga lagkrav.

Vårt bevarande av personuppgifter

Vi bevarar personuppgifter så länge det är nödvändigt för att tillhandahålla produkterna och tjänsterna, uppfylla transaktionerna som du har begärt och godkänt, eller för andra nödvändiga syften, som att efterleva våra juridiska skyldigheter, lösa tvister och verkställa våra avtal. Eftersom de här behoven kan variera för olika typer av data och för olika typer av produkter, tjänster och sammanhang, kan faktiska bevarandeperioder variera. Kriterier som avgör tiden för hur länge vi lagrar data är till exempel:
Hur länge behövs personuppgifterna för att tillhandahålla produkterna och tjänsterna?
Detta omfattar bland annat att bibehålla och förbättra befintliga produkters och tjänsters prestanda, att skydda våra system och att administrera nödvändig affärs- och redovisningsinformation. Detta är den generella regel som ligger till grund för beräkning av de flesta bevarandeperioder.

Har vi antagit och informerat om en specifik bevarandeperiod för en viss typ av data?
• För exempelvis information som rör ett onlinebeteende avidentifierar vi denna information genom att ta bort hela IP-adressen vid insamling av uppgiften, och cookie-ID:n och andra identifierare tas bort efter den tid som anges i aktuell cookie policy.

Har användarna godkänt användning av en längre bevarandeperiod?

I så fall lagrar vi informationen i enlighet med ditt tillstånd.

Har Adlibrisgruppen juridiskt, avtalsenligt eller på annat sätt förbundit sig att lagra informationen?
Exempel kan vara obligatorisk lagstiftning om kvarhållning av information i vissa jurisdiktioner, myndighetsbeslut om att bevara uppgifter som är relevanta för undersökningar, eller uppgifter som måste behållas i syfte att lösa en tvist.
Dina personuppgifter gallras eller anonymiseras när de inte längre är relevanta för de ändamål som de har samlats in för. Vi använder huvudsakligen anonym data som inte består av personuppgifter vid analys av kundinsikt, trender, m.m. enligt vad som anges i avsnittet Hur vi använder personuppgifter.

Ändringar i denna personuppgiftspolicy

Vi kommer att uppdatera vår personuppgiftspolicy när det behövs för att återspegla kundfeedback och ändringar vi gör. När en policy uppdateras ändras datumet för senaste uppdatering längst upp i policyn och ändringarna beskrivs nederst på sidan under ”ÄNDRINGSHISTORIK”, varpå ändringarna träder i kraft.

Om det sker större ändringar i policyn eller i hur vi hos Adlibrisgruppen använder dina personupppgifter, meddelas du via anslag på webbsiten eller e-postmeddelande innan ändringarna träder i kraft där det krävs enligt lag. Läs gärna denna personuppgiftspolicy då och då så håller du dig informerad om hur vi på Adlibrisgruppen skyddar dina personuppgifter och din integritet.

Kontakta oss

Om du har frågor om vad som gäller för dina personuppgifter, ett klagomål eller en fråga till vårt dataskydd, kontaktar du oss genom att använda följande kontaktinformation. 

Adlibris AB 556261-3512

Postadress: Adlibris AB, Personuppgiftsansvarig, Sveavägen 56, 105 44 STOCKHOLM, SVERIGE

E-postadress: gdpr@adlibris.com 

Adlibris Oy 0195663-7

Postadress: Adlibris AB, Personuppgiftsansvarig, Sveavägen 56, 105 44 STOCKHOLM, SVERIGE

E-postadress: gdpr@adlibris.com 

Adlibris AS 990 335 214

Postadress: Adlibris AB, Personuppgiftsansvarig, Sveavägen 56, 105 44 STOCKHOLM, SVERIGE 

E-postadress: gdpr@adlibris.com 

Makujakauppa Oy 2840501-8

Postadress: Adlibris AB, Personuppgiftsansvarig, Sveavägen 56, 105 44 STOCKHOLM, SVERIGE

E-postadress: gdpr@adlibris.com 

Adlibris Kök AB 559017-7589

Postadress: Adlibris AB, Personuppgiftsansvarig, Sveavägen 56, 105 44 STOCKHOLM, SVERIGE

E-postadress: gdpr@adlibris.com 

Bamba AB 556801-7635

Postadress: Adlibris AB, Personuppgiftsansvarig, Sveavägen 56, 105 44 STOCKHOLM, SVERIGE

E-postadress: gdpr@adlibris.com 

Odlanu I Sverige AB 556725-9493

Postadress: Adlibris AB, Personuppgiftsansvarig, Sveavägen 56, 105 44 STOCKHOLM, SVERIGE

E-postadress: gdpr@adlibris.com 

Discshop Svenska Näthandel AB 556604-9952

Postadress: Adlibris AB, Personuppgiftsansvarig, Sveavägen 56, 105 44 STOCKHOLM, SVERIGE

E-postadress: gdpr@adlibris.com 

Discshop Alandia AB 1932506-7

Postadress: Adlibris AB, Personuppgiftsansvarig, Sveavägen 56, 105 44 STOCKHOLM, SVERIGE

E-postadress: gdpr@adlibris.com

Om inget annat anges är aktuellt dotterbolag inom Adlibrisgruppen personuppgiftsansvarig för personuppgifter som samlas in via de produkter och tjänster som omfattas av denna personuppgiftspolicy. De varumärken som ingår i Adlibrisgruppen framgår under fliken Våra bolag på adlibrisgruppen.com.

 


Ändringshistorik

Maj 2018: Förtydliganden med anledning av att den nya dataskyddsförordningen (General Data Protection Regulation, ”GDPR”) träder i kraft den 25 maj 2018. [Den uppdaterade Peronuppgiftspolicyn kommer automatiskt att träda i kraft för alla befintliga kunder och besökare den 25 maj 2018. Din fortsatta användning av våra Tjänster från den dagen kommer att vara föremål för den nya Peronuppgiftspolicyn.] Policyn har även omarbetats för att vara koncis, klar och tydlig, begriplig och vara enklare att kunna ta till sig och förstå.

Oktober 2019: Justering av policyn med anledning av att administrationen av Bonnierbolagens koncerngemensamma kunddatabas har övertagits av Bonnier News AB. Tidigare administrerades kunddatabasen av Bonnier AB. För behandlingen av personuppgifter inom ramen för Bonnierbolagens samarbete är Bonnier News AB personuppgiftsansvarig tillsammans med det Bonnierbolag som du har en kundrelation med eller vars tjänster du använder.

November 2019: Översyn av hela policyn, för förtydliganden kring utformning m.m.

[Tillbaka till Introduktion] [Tillbaka till innehåll]

 

 TVIST

Vid eventuell tvist har vi som policy att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.

ÖVRIGT


Adlibris Aktiebolag (Roligaprylar.se) förbehåller sig rätten till ändring av all information, inklusive men ej begränsat till priser, tekniska specifikationer och produkterbjudanden, utan föregående avisering. Vid eventuell slutförsäljning till uppgivet pris eller p.g.a. att ett försäljningsobjekt utgått, har 
Adlibris Aktiebolag (Roligaprylar.se) rätt att häva köpet och återbetala eventuella inbetalda belopp på bästa sätt. 
Adlibris Aktiebolag (Roligaprylar.se) skall också meddela kunden om ersättande eller likvärdigt försäljningsobjekt finns tillgängligt operativsystem, också IP-adress, enhets-id (till exempel IMEI-numret för telefoner), nationella inställningar och språkinställningar.